Bett i alla dessa former


En disskusion som ständigt cirkulerar i hästvärlden är frågan om Bett. Vad är rätt? Vad är fel? Hur? Varför? När? 
Den frågan jag ställer som motsvar till detta är - Vem bestämmer det? 

Överallt kommer dessa punkter upp - i kommentarer på bloggar, inlägg, facebook, tävlingar, träningar osv. osv. ... Många som tycker si och så och att de är de som har rätt. 

De två punkterna som jag tycker är viktigast när man väljer bett är ..
1. Känslan - När man rider på ett nytt bett, eller ja - på vilket bett som helst så är det viktigaste att känna efter hur det känns. Känns hästen orolig eller stadig i munnen? Tuggar den på bettet eller är den stum? Är den stark eller krullar den ihop sig? Är den lättare att lossa eller stretar den imot? Det är många faktorer som ska spela in för att man ska hittar bettet som ger den här "Aha-upplevelsen"!

2. Vad man vill ha för verkan - Alla bett har olika funktioner. Olika för och nackdelar. Så när du ska prova ett nytt bett - fundera på vad det är du är ute efter. Behöver du ett skarpare eller mildare? Ett rakt? Delat? Hävstång? Bettlöst? Det är alltid svårt att veta vad man behöver, men fundera på vad problemet är så kan du kanske utesluta en hel del ;) 

Sen finns det ju även andra punkter att kolla upp. Hur bettet inverkar på hästen - alltså inte bara i "styrka" osv. Utan kroppsligt. Även hur hästens mun ser ut och vad vetrinären rekomenderar.
Något som jag även tycker är bra är variation. Att man inte bara sitter och rider på samma bett dag ut och dag in. Utan att man kanske försöker hitta lite olika bett som hästen funkar på att variera med. Något lite mildare, något lite skarpare och kanske något bettlöst. 

Sen finns det ju folk överallt som är riktiga "jag vet bäst människor" . Som har väldigt starka åsikter om vad som är rätt och vad som är fel och vad man borde ha för bett på sin häst. De tror sig veta när man betslat upp för mycket och när man använder saker fel. Men min fråga blir då, vet du som sitter och skriver / säger det här om hur MIN häst funkar? Har du ridit den? Provat olika bett på den? Först när du gjort det på MIN häst - då är du välkommen  att komma med åsikter. 

Jag tycker att det här med bestling är var och ens ensak. Så länge det inte skadar hästen. Jag ser hellre att man kanske betslar upp de dagarna hästarna är på riktigt piggt humör istället för att sitta och behöva slita med ett tränsbett för att komma ur en farlig situation. Såklart finns det en hel del bett som jag skulle undvika att stoppa i min hästs mun så långt det går - men jag dömer ingen som rider med det om jag själv inte vet hur hästen är. Dock kan jag tycka att man ser alldeles för många "ponnyungar" som rider runt på skarpa bett på halvtgalna ponnys - där anser jag att det handlar om mer träning innan man kommer ut på hoppbanan! Dressyr så man får koll och kontroll på hästen.

Så, när du ska prova ett nytt bett. Ta hjälp av flera kunniga personer (en persons åsikt blir lätt lite enformig, fråga olika tränare och vänner som sett dig och din häst), leta fakta t.ex. på internet och gå efter din och hästens känsla så kommer du hitta rätt tillslut! :) 


KOMMENTARER
Skrivet av Amanda - en satsande dressyrryttare

Bra skrivet Emma ! <3

Datum: 2012-02-07 | Tid: 18:22:48
Blogg/hemsida: http://perfectpony.blogg.se/

KOMMENTERA HÄR

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0