You the one that I think about always

Bellman var så duktig idag! :D Tömkörde lite i skogshagen och på gräsplätten i hagen. Började med att ta ett varv i hagen, gå lite kuperade vägar för att han skulle lita på mig och lyssna. I början var han lite motvillig, men efter ett litet tag så gick det jättebra och han tuffade på med öronen framåt och lyssnade på allt jag sa åt honom att göra.

Sen så gick vi bort till gräsplätten och där jobbade jag honom lite först i skritt och sen lite i trav. Han var ruskigt fin! Han började arbeta med ryggen och sänkte nacken och kom in mer med bakbenen - fick ett mycket mer vilande steg. Kan säga att jag vart rätt förvånad ;) Han har varit väldigt hetsig när jag stått på marken och tömkört, inte riktigt vetat vad jag velat att han ska göra och varit lite över allt och ingenstans. Men jag tror attt eftersom jag började tömköra ute i hagen där jag visade honom klart och tydligt hur han skulle göra så fick han mer självförtroende och litade på att jag skulle berätta för honom vad som gällde. Vilket gjorde att han jobbade på så bra när jag bad honom gå ute på volt! Så duktig ponny jag har! Vart riktigt stolt över honom! :') 

Jag hade även en liten sak i baktanken när jag börjde passet och det var att jag skulle vara väldigt överdrivet positiv, men ändå bestämd på vad jag ville. Var tvungen att prova lite nytt, så idag berömde jag med rösten minsta lilla han gjorde rätt (typ bara att gå framåt fick han beröm för haha) och sen när han gjorde något riktigt bra så fick han komma in till mig och bli klappad som beröm. Och det verkade ju som det funkade, så jag tror jag hittat vart en del av problemen vi haft ligger. Han har helt enkelt lite dåligt självförtroende! :)
Att jag skulle vara bestämd är också en sak som hjälper om de har dåligt självförtroende, de behöver en positiv men bestämd hand som visar exakt vart och hur man ska ta sig till t.ex. en punkt. 

Så jag har nu bestämt mig för att han får vila från körningen ett tag. Dels för att det är hårt och halt - men också för att vi ska bygga upp hans förtroende och vårat förtroende tillsamans mer. Det blir tömkörning och jobb från marken samt promender. Plus lite trickträning såklart ;) 

Ännu en bild jag tog imorse i soluppgången ;) 



KOMMENTARER

KOMMENTERA HÄR

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0